Vi er mange, der undrer os over de danske præster og biskoppers tavshed,
hvad angår det hensynsløse misbrug af dyrene i det industrialiserede landbrug og i
forsøgslaboratorierne.
De herrer og damer præster og biskopper burde ligesom flere af deres kollegaer i udlandet
føle sig kaldet til, at hæve stemmen i protest over den skændige tingsliggørelse af
vore medskabninger dyrene, der sker i storhedsvanviddets og grådigheden hellige navn.
Den engelske kardinal John H. Newmann skrev grusomhed mod dyr er, som om mennesket
ikke elsker Gud. Den tyske professor i filosofi og teologi Johannes Ude mente heller
ikke, at medfølelsens cirkel kun skulle omfatte menneskene. Han skrev: En gud, der
kunne godkende dyreforsøg, ville skræmme mig umådeligt. Hvis kristen etik tillod
dyreforsøg, så ville jeg vende kristendommen ryggen.
En dansk biskop har dog for nylig løftet sin røst om dyr/menneske relationen det
har desværre ikke været for at advare mod krænkelsen af skaberværket, men for at
advare mod en menneskeliggørelse af dyr, som biskoppen mener kan blive konsekvensen, når
nogle mennesker ikke ønsker, at liget af deres afdøde familiemedlem af en anden
art ikke skal ende på lossepladsen, men i stedet får det kremeret.
Biskoppen er ligesom mange andre kristne mere inspireret af Descartes end af Frans af Assisi. Hans hellighed kunne have gavn
af, at læse den canadiske teolog Gary Kowalskis vidunderlige bog Goodbye Friend. Kowalski
beskriver det dybe venskab mennesket kan have med et individ fra en anden art og den store
sorg det er, når vennen går bort.
At nedgøre det fantastiske og mystiske venskab, der kan opstå mellem dyr og menneske er
uvidende og arrogant. Forestillingen om at menneskets venskab med et individ fra en anden
art ikke har mening og værdi i sig selv, men blot er et substitut for menneskeligt
samvær, er et udtryk for en egenskab, som psykologen Sigmund Freud kaldte human
megalomania. Han beskrev det således et menneskeligt storhedsvanvid, hvor
mennesket som herskerart tildeler sig selv en udødelig sjæl, nægter andre arter, at
besidde følelser og forstand og gør krav på guddommelig herkomst, der gør det muligt
at tilintetgøre fællesskabsbåndet mellem mennesket og dyrene.
Den engelske professor i teologi Andrew Linzey har i bogen Animal Theology forsøgt, at
skabe et modbillede til den skræmmende og frastødende beskrivelse af menneske/dyr
relationen i Genesis.
Teologen Linzey mener, at kærlighed til vore medskabninger dyrene er en udvidelse af
kærlighedsbudskabet. At der visse steder i biblen udtrykkes ringeagt for dyr,
homoseksuelle og kvinder siger jo intet om Gud, men kun at de personer der har skrevet
biblen, var mennesker og derfor begrænsede.
De danske præster og biskopper er ikke mere forpligtede end alle andre mennesker til at
protestere mod den krænkelse af skaberværket der finder sted. Men i en tid, hvor
ydmyghed, uselviskhed og fordybelse er blevet fremmedord og selvovervurdering, grådighed,
egoisme og overfladiskhed er blevet de ledende kræfter, ville det være rart, at høre et
lille pip fra de hellige i Danmark.